Това, което следва, ми се струва много съществено. Да се върнем на понятието
„информация”.
Казано най-общо, тя представлява „предаване на знания”. Ако се замислим
повече обаче, ще видим колко тясно свързана е с реда, организацията и
възпитанието.
Записаното от телефонния секретар съобщение е добър пример в това
отношение. Когато телефонирам, аз редя думи, следвайки определени
граматични правила; придавам им форма, за да мога да формулирам
разбираеми изречения за адресата. Така „подредено”, посланието ми
съдържа максимален обем информация.
Да предположим, че афективността ми е в лошо състояние, че е объркана,
разстроена (в резултат на комплекси, страхове, невроза, чувство за
малоценност и пр.). И да си представим, че съобщението: „Ще дойда утре,
ако времето е хубаво” се превърне в: „Дойда утре хубаво ще ако
времето.” Така то ще съответства на вътрешното ми състояние и
естествено ще бъде зле разбрано от получателя (или никак).
Трябва да признаем, че много възпитатели предават подобни „съобщения”!
Ако не са афективно „наред”, те и не възпитават добре, тъй като могат
да дадат само това, което притежават.
Да си представим сега, че аз съм такъв възпитател и държа съобщението
ми да бъде разбрано и взето предвид. Сърдя се, заплашвам с отхвърляне,
с презрение, обвинявам в некадърност. Но колкото и да се старая,
словоредът на получателя и моят са напълно различни.
Ако по ред причини въпросният получател (например детето ми) прави
всичко възможно, за да ме задоволи, то той ще заплати за усилията си с
невроза.
Освен това, както и да е поднесено, съобщението е обект на
„редактиране” от страна на училището, обществото, модата, моралните,
философските и религиозните течения. За каквото и да се отнася, то
никога не стига до адресата в първоначалния си вид.
А възпитанието?
Да възпитаваш означава да програмираш чуждия организъм за действие с
точно определена цел, като му предоставяш необходимата информация.
Когато обучавам или възпитавам, аз изпращам езикови и поведенчески
„телефонни съобщения”. Старая се според разбиранията си да подреждам
максимално добре информацията си и да я представям във възможно
най-добрия вид. Само че не знам как ще бъде прието съобщението ми и
дали другият говори на същия език.
В процеса на възпитанието всички ние изпращаме послания, които ни се
струват добре подредени. Но рядко се интересуваме от вътрешния ред на
възпитавания обект, вътрешен ред, който е негов собствен и зависи от
вътрешната му организация. Какъв е този ред? Ориентиран ли е нашият
обект към определена област, която би му прилегнала? Към какво проявява
склонност - към математика, философия, метафизика, поезия… или към
нищо? Или към всичко? Ако не си отговорим на тези въпроси, посланията,
оформени според общоприетите норми, не само няма да съответстват на
неговия ред, а тъкмо обратното, ще предизвикат вътрешно безредие. Той
неохотно ще приеме съобщение, което разстройва вътрешната му
организация. Така на финала уж добре оформеното в началото съобщение ще
се окаже изопачено и неефикасно.
На всичкото отгоре възпитателят (училище, родители, общество)
обикновено държи на своето и размахва заплахи в името на утвърдените
обществени правила за успех, в името на семейството, бъдещето и т.н.
Тези заплахи само засилват объркването и още повече заглушават
съобщението - като че ли получателят казва: „Не разбирам, нищичко не
разбирам… но ще направя всичко възможно, за да се приспособя.” И ето я
неврозата, за която стана дума и до която се стига, когато
възпитателят пренебрегва различната вътрешна организация на
възпитавания.
Казано накратко, възпитателят е разстроил тази организация,
предизвиквайки напрежение между дълбинните склонности на възпитавания
към „нещо” и съобщението, което му е изпратил. Насилил е афективността
му с произтичащите от това насилие последици.
Усилването на възпитателното съобщение
Подобно на радио или ТВ-предаването, чийто сигнал можем да засилим,
след като го приемем, в процеса на възпитанието често става така, че
информацията, подавана от възпитателя, се „усилва” от възпитавания.
Така юношата нерядко „раздува” вътре в себе си получената от родителите
му информация, „усилва” я по различни причини: страх от бащата или от
майката, страх от отхвърляне, безусловно възхищение, крещяща нужда да
бъде обичан и т. н.
Да си представим в този случай, че информацията е била изкривена още в
началото от афективното състояние на родителя. И че освен това тя ни
най-малко не съответства на вътрешния ред на юношата. Ясно е какъв ще
е резултатът от усилването на подобно съобщение.
Защото всичко се усилва едновременно: съобщението, паразитните шумове,
несъзнаваният отказ да се приеме информацията и желанието за
приспособяване на всяка цена… Оттук накърнената идентичност, обърканият
вътрешен живот… И неврозата*…
Какъв е изходът?
Какъв, наистина, след като възпитанието е една безкрайна верига?
Единственото, което можем да предложим, е посланията на възпитателя да
бъдат добре подредени, несмущавани от „паразити”, които да изопачават
предаваната информация.
За съжаление всички ние често поставяме врати там, където не е имало. Издигаме затвори там, където цари вътрешна свобода.
А объркването може да предава само объркана информация; вътрешното безредие може да излъчва единствено дезинформация.
Така че всеки със своята истина….
* Неврозата обикновено се дължи на неуспешен опит за приспособяване към обстоятелства, които са в разрез със същността ни.
Пиер Дако