Проявите на чувства и на „интелигентност” са присъщи на живите системи.
От това логически следва, че всичко съществуващо - до атома и
елементарната частица - притежава съобразена с функцията си
интелигентност. Бих искал да цитирам написаното от Ремон Рюер в
„Гносисът на Принстьн”:
„Извънчовешкият интелект не е някаква низша психика. Питаме се с
какви типографски методи, с какво биене на барабан да подчертаем
достатъчно ясно, че гносеологичната теза, според която интелектът е
универсално явление, трябва да се приема буквално и че тя се
противопоставя на дълбоко погрешната идея, разпространена сред
привържениците на панпсихизма, сред псевдоспиритуалисти и
псевдодиагностици, за някаква непълноценна психика, която става все
по-неопределена и постепенно изчезва, когато се отдалечим от човешкия
интелект и слезем към низшите форми на живот.
Няма никаква причина интелигентното съзнание на една инфузория, на
едно растение, на една макромолекула да бъде смятано за по-низше,
по-объркано от интелигентността на инженера, разрешил сложен
технически проблем, или на писателя, преодолял трудностите в
създаването на поредната си творба. Тъкмо обратното. Инфузорията и
молекулата работят върху данните на собствените си молекулни или
атомни структури, върху частите, намиращи се в собственото им зрително
поле. „То” (зрителното поле в своята цялост) разпределя данните
интелигентно по определени правила или според определени нужди. Докато
инженерът често борави с неправилно поставен проблем и се ориентира
слепешком, колебае се и тъпче на място в резултат на несъвършенството
на мозъчните си схеми. Човешкото церебрално съзнание е само
надстройка над първичното органично съзнание.”
И по-нататък:
"Човешкият интелект е много по-слабо продуктивен от първичния
органичен интелект, особено когато действа в социалната област, защото
е подвластен на страсти и главно защото е дезинформиран, заблуден от
опростенческите модели, на базата на които разсъждава правилно, но
тръгвайки от погрешни данни…"
Да си говорим ли с растенията?
След като проявите на чувства и на разум са присъщи на живите системи,
не е толкова чудно, че растенията, цветята или дърветата, подобно на
животните и на нас, хората, са способни да изпитват болка или радост,
особено като се има предвид - ще повторя, - че светът е залят от едни и
същи информации и приема едни и същи послания.
Също като нас, но съобразно с природата си, растенията са чувствителни
към обичта, думите и музиката. В това отношение са правени опити и
продължават да се правят. Растенията реагират положително (ускоряват
растежа си) на „доброто отношение” и на нежните думи. И защо не, нали
всички се храним в един ресторант! Така че нека възприемем следната
гледна точка: ние сме едно с всичко съществуващо и приемаме и излъчваме
едни и същи сигнали. Нека се убедим, че всички неща са в абсолютно
взаимодействие, нека се отнасяме с почтителна съпричастност към всичко
на този свят, защото всичко „седи” пред едно и също „меню”. Някои
първобитни общества, безкрайно по-близки от нас до същностната
интелигентност на всяко нещо, се извиняват на дървото, което се налага
да отсекат, за да се предпазят от студа, или на животното, което трябва
да убият, за да се нахранят.
Нека си зададем и въпроса: не са ли тясно свързани интелигентност и
любов? И не е ли вярно, че хората, надарени с най-висока
интелигентност, са способни и на най-силна любов?
Tabula rasa
Ние сме организми, предназначени да обработват земната и космическата
информация. Нашите тела са резервоари, в които се събират и съхраняват
всякакви послания. Също както телескопите не притежават собствена
светлина, а улавят звездната, така и телата ни приемат дошла от
другаде информация, от която се ражда и специфичната ни интелигентност.
Ние сме генетично предопределени да превеждаме тази информация чрез
музика, слово, поезия, математика и т.н. В зависимост от индивидуалните
ни способности можем да й дадем от най-баналното до най-възвишеното
тълкуване, да я декодираме отгоре-отгоре или с най-голяма точност, да
се проявим като необразовани или свръхнадарени разшифровчици. Философът
Бергсон казваше, че няма Ноmо sapiens, а само Ноmо Faber - човекът на
рационалното мислене и на грубото действие. Ако същият този човек бе
успял да се издигне до интуицията, той щеше да придобие много
по-всеобхватен поглед върху нещата и безкрайно повече интелигентност.
Очевидно е, че един бинокъл не може да се сравнява с радиотелескопа и
неговата параболична антена с диаметър от 27 метра…
Свръхнадарени или недоразвити - в коя област?
Съществуват хиляди странни и необяснени случаи на надареност: хора,
способни да изчисляват по-бързо от компютър - и истински идиоти в други
области; Айнщайновци, свръхнадарени за научна дейност - и пълни нули
във всичко останало; деца, които като Моцарт на петгодишна възраст вече
композират или говорят няколко езика. Някои загубват феноменалната си
дарба с възрастта, други я запазват. Може би не един мързеливец е
неосъществен гений, задушен от уеднаквяващото училище или семейство. Не
е трудно да се угаси лумналото пламъче. А има и друг вид хора,
свърхнадарени за живота и с всестранно развита интелигентност. Има
деца-въглени, които по-късно се превръщат в ярки огньове. Те дълго
тлеят, преди да заискрят и запламтят, преди да станат виртуози в
някаква област. Свръхнадарени има във всичко.
А защо, питам аз, да няма и свръхнадарени за любов, за героизъм или за святост? Както и свърхнадарени за зло?
Съществуват неосъзнати гении, които гният из канцелариите, зад
гишетата. Единици излизат от утъпканата пътека, повечето постепенно
убиват душата си.
Много нещо е изписано за свръхнадарените, но определение на явлението
все още не е дадено. В някои страни има училища за малки гении. По
този повод в една статия се задаваше въпросът дали създаването на такъв
вид училища не крие опасност от още по-голяма изолация на тези деца,
от разширяване на бездната, която ги разделя от нормалните им връстници?
Да видим прочее кой е нормален. Децата, които наричаме свръхнадарени,
или останалите? Дали не са първите? Нали именно те са способни
по-пълно да осъществят заложбите си?
Кой е нормален: Ноmо sapiens или Ноmо faber
Тъй или инак свръхнадарените автоматично будят подозрение у останалите
и рискуват да бъдат отхвърлени от тях. И така ще бъде през целия им
живот, независимо от това дали са посещавали специално училище, или не,
ако, разбира се, не загубят дарбата си. Защото много често
гениалността изчезва около трийсетте… Впрочем дори да не изчезне, дори
цял живот да са „на върха”, уважението, на което са обект, означава,
че ги смятат за „различни” и всъщност ги отхвърлят, както тялото
отхвърля чуждите клетки.
Питаме се в края на краищата дали истинската интелигентност не е
разнородната интелигентност, тази, която не е ограничена до определена област.
Да си интелигентен предполага преди всичко да се освободиш от
онова, което ти пречи да се осъществиш напълно; да излезеш от всички
затвори, да пренебрегнеш догми, табута, обичаи, мнения. Нека
повторим: няма истинска интелигентност без пълно отваряне на ума, без
неутолима любознателност. Не може да има интелигентност, която да
почива върху веднъж завинаги изградени мнения.
Интелигентният човек е събрал в себе си толкова разнообразни
мнения, че не изпитва и най-малка потребност да се спира на
едно-единствено, без значение какво е то.
Ето защо всякакъв вид интегризъм - личен или обществен - силно стеснява
полето на нашата интелигентност. А и тя работи добре само ако
организмът-машина е прочистен от страховете-паразити - страха да се
самооткриеш, страха да си задаваш въпроси и да задаваш въпроси на
другите, страха да изгубиш семейната си сигурност, социалните,
моралните и философските си ориентири; страха от „нещо друго”, страха
от пълната вътрешна освободеност. Защото интелигентност и афективен
затвор, пък бил той и с най-лек „режим”, са несъвместими понятия.
Да си припомним също, че
еднородността също е смърт за
всяка интелигентност, че са ни необходими „смутители”, „провокатори”,
които не позволяват установяването на носещо ни мнима сигурност
равновесие. Няма голяма интелигентност без контакти на всички нива и от
всякакъв вид. А за да ги осъществим, трябва първо да „обезпаразитим”
душата си.
Да отложим края
Да си припомним законите на термодинамиката, чиято истина обви
човешката мисъл и философия в някаква черна, сковаваща мъгла. „Има ли
смисъл, след като всичко е обречено на израждане и на смърт, след като
нищо не е трайно, нито животът, нито любовта?” Ентропията просмуква
човечеството. Леон Брийон зададе въпроса:
"Как
е възможно да разберем живота, след като целият свят е подчинен на
втория закон на термодинамиката, а той ни води към смъртта и
унищожението?"
И все пак, ако е невъзможно да избегнем ентропията, то поне можем да
намалим скоростта й. По какъв начин? Като задържаме времето. Като
забавяме стареенето. Като внасяме „информация”. Сменяйки редовно
маслото на колата си, аз й доставям „информация” (машинно масло) и
отлагам износването й, без, разбира се, да мога да го предотвратя.
Става дума за преливане на „свежа кръв”, за инжектиране на прясна
информация, които отсрочват неизбежната смърт на моя автомобил. Както
видяхме, това важи и за индивида, обществото, предприятието,
семейството, любовта. Какво друго прави медицината, освен да „удря
спирачките” на времето чрез информации: лечение, лекарства, поддръжка
на машината и по този начин отлагане на страшния край на
термодинамичното равновесие?
И топката отново отскача…
Няма нищо по-тъжно от
хладните души, чиято афективна топлина се е разпръснала с времето
подобно на топлината на топката, за която вече стана дума и която с
отслабващи подскоци завършва дните си в пълна неподвижност.
Защото хладните души вече не подскачат; еднородното им съществуване ги обрича на ентропия и смърт.
Иначе казано, живот и интелигентност има само за възторжените, за
издигащите се души, които непрекъснато „отскачат” и безкрайно се
разгръщат….
Пиер Дако