Виждаме на диаграмата, че топлината, породена от удара, клони към
нула. А можем да си представим, че ако топлината не се разсее, топката
ще подскача вечно.
Примерът с топката може да се приложи към всичко, което трябва да
„отскача", за да избегне застоя, израждането и смъртта - психика,
интелигентност, организъм, предприятие, общество, политическа система,
приятелски връзки, любовни отношения, семейство...
Може да се отнесе към... всичко, каквото пожелаем, включително и към
нас самите. Защото вече виждаме как нашата еднородност (прекалена
стабилност, обездвижване, съвършено равновесие, уеднаквяване на
разнородните ни съставки) би ни довела до енергетичен, психически и
физически разпад. Такъв е за съжаление случаят с много хора, които са
се „закотвили" в своята застояла от неупотреба интелигентност.
Така че от „състоянието на еднородност" може да ни извади само
нестабилността, причинена от смущения вътре в нас или дошли отвън. Ясно
е при това положение какво огромно значение има еволюцията на
личността, на психиката, на интелекта, тласкана от притока на
информация (= енергия) от всякакъв характер. Тази информация
предизвиква афективни бури, които предотвратяват разпада на енергията и
обновяват действието, творчеството - самия живот.
Един пример: да си представим, че г-н Х заявява:
- От няколко месеца насам не съм получил никакви вести за нещо много
важно за мен. Обезсърчен съм, чувствам се потиснат, отпуснал съм се,
затворил съм се в себе си...
Г-н Х е застинал в очакване, тъга, апатия, самота, отхвърлил е връзките
с другите, със света... Озовал се е в еднородна, устойчива, неподвижна
система, тоест върви към собствената си гибел. До момента, в който
очакваното писмо най-сетне пристигне. Тогава вече няма особено значение
дали получената информация е положителна или отрицателна. Защото и в
двата случая имаме смущение, което раздвижва г-н Х и го подтиква към
действие. Преди това г-н Х е бил лишен от най-силното смущение,
способно да наруши еднородността на повечето унили съществувания -
надеждата (а надежда = информация).
Тук виждаме колко опасна е прекалената стабилност в живота, в работата,
в защитната ни система, в знанията, отношенията с другите, семейството,
приятелствата, възгледите. Този вид стабилност е най-сигурният начин да
унищожим бързо или бавно собствената си енергия и собствения си живот.
Казано другояче, необходимо е „раздвижване" - в положителен или в
отрицателен смисъл.
Външните информации отскачат от повърхността на системата, без да проникват в нея. Нулев обмен на информация.
Информациите на "вредителите" пречат на системата да загине.
Външните информации проникват в системата и я задвижват. Налице е обмен на информация.
Тази схема може да се приложи към интелекта, афективността, обществото,
всякакви морални, философски, политически, социални, семейни и пр.
системи... както и към любовта (виж тази глава).
„Вредителите"
Да избегнем еднородността означава да отхвърлим принудите, догмите,
категорично формулираните закони. Понякога дори да се обявим срещу
стабилността на обществото. И винаги и преди всичко да развиваме
отношения със себеподобните си. Защото всяка система от мисли, от
възгледи, всяка морална и образователна, философска и научна,
религиозна и политическа система, чиито елементи се обездвижват и
уеднаквяват, рано или късно деградира и загнива. Нужни са „смутители",
които да проникнат в нея, да внесат „объркване" и да насърчат появата
на нови творчески енергии.
В затворените и еднородни системи, където индивидите са постигнали
стабилност, подчинявайки се на определени норми, ролята на големите
провокатори и на интелигентните „вредители" е от огромно значение.
Очевидно е, че не трябва да смесваме обикновения гамен с интелигентния
смутител на реда; стойността на смущението съответства на степента на
интелигентност и на нивото на съзнание на смутителя.
Да си припомним някои образователни (или социални) системи, в които
всички са принудени да се равняват по посредствените. Точно така се
постига еднородност, стабилност, мнима хармония... ще рече, сигурно
израждане. И единствено истинските смутители нарушават статуквото;
аутсайдерите на интелекта и на духа внасят необходимите смущения.
Оттук можем да заключим, че за човешкото общество плуралистичните
системи са най-подходящи, тъй като „безредиците", предизвикани от
различните становища и от „вредителите", предотвратяват уеднаквяването
и загниването. В този случай ролята на смутителите не е революционна, а
еволюционна. Както вече казах, това показва колко голямо е значението
на интелигентните аутсайдери, които не позволяват на системата да
придобие еднородност и да се изроди.
А в повечето обикновени съществувания надеждата, дори да е
абстрактна и безлика, си остава единственият смутител, способен да
разчупи стабилната сивота и да съживи очакването на нещо по-добро.
Пиер Дако