Точно
така. След като сме прекарали целия си
живот в едно все още фалократско общество,
което ни е схващало само като майки и е
правило всичко, за да ни ограничи до
тази роля, към петдесетте ни години, в
момента, когато децата ни отлитат
далеч от нас (и това не е никак случайно),
се проявяват и първите признаци на
необяснима умора, и първите „дупки"
в паметта - думите започват капризно да
ни се изплъзват точно когато имаме нужда
от тях в разговора. Кой
в нас
не иска да си спомни? Или за
какво не
искаме нищо да знаем, та така да
блокира машината на нашето несъзнавано?
Несъмнено
ни е трудно да се разделим с това, което
е било „нашият живот", и ни е тъжно,
че то никога няма да се върне. Блокирайки
спомените, нашето несъзнавано се сбогува
с всичко минало, макар паметта ни да е
напълно способна на нови интелектуални
постижения, за които все
не
сме имали време - сега можем да четем и
да пътуваме, да се върнем на университетските
скамейки, където да научим онова,
което някога ни се е струвало излишно.
Настъпило е времето на излишното, на
новите запознанства с хора на същата
възраст. Вече не става дума за алпинизъм
или културизъм, а за природата и за
културата: точно там ще срещнем онези,
които също подхващат нов начин на
„живот".
След
като сме били „най-красивите", нека
не бъдем „най-болните", нека отклоняваме
безкрайните разговори за здравето,
което не заслужава повече коментари от
онова „не мога", което сме изричали,
когато сме били съвсем малки. Е, сега
сме съвсем големи... Може би сме се
поизхабили за някои неща, но сме свободни
за други. Имаме времето, опита и
мъдростта. Нима всичко това не ни е
липсвало на младини?
Не
е толкова лесно за жената да напусне
сцената, където винаги е фигурирала
като „красила", за да се скрие в
тънещите в полумрак кулиси. Не
изпитвали тя чувството, че се завръща
в бялата пустиня от детството си?
Жената,
която не се е отърсила от желанието си
да се съревновава с „другата жена"
за първото място само чрез умението си
да съблазнява й чрез своята физическа
красота, наистина се озовава пред
неразрешим проблем, тъй като губи
основните си козове.
През
периода на менопаузата такава жена се
връща към първоначалното си чувство за
неравенство
по
отношение на по-младите и по-привлекателни
от нея жени. Истината е, че тя е надмогнала
проблема с майка си само временно,
благодарение на положителното въздействие
на хормоните. Затова сега се чувства
напълно извън релси. Тъкмо този тип жени
изпадат в тежки депресии през менопаузата
- те са загубили ВСИЧКО, или по-точно
загубили са това, за което са смятали,
че е ВСИЧКО.
Останалите
жени, които са живели с получената от
хормоните придобивка, но въпреки
това не са пренебрегвали богатството
на вътрешния си живот, също се озовават
в чудната интелигентност
на
малкото момиченце и са придобили
през годините безграничния чар на
неизменната съблазън. Нима всички ние
не слушаме с удоволствие възрастната
жена, опознала живота и говореща за него
като за дълго пътуване, от което е
запазила прекрасни спомени? След като
години наред е черпила увереност от
погледа на другия, сега тя може да разчита
на готовността му да я изслуша.
Това
е възрастта, когато жената, отказала се
от видимото, открива своята посестрима
по казаното. Това е времето, когато, след
като са свалили оръжията на войната,
жените с радост установяват, че са
„подобни" една на друга, но вече по
сърце и по интелигентност, а те не зависят
от хормоните. Това е моментът от
живота, когато жената желае да срещне
отново старите си, позабравени приятели,
с които може да поговори за миналото,
защото, ако на двайсет години настоящето
й е било изпълнено с мечти за бъдещето,
на шейсет то е подплатено със спомени,
придаващи завършеност на човешкото
съществуване.
Общественият
живот през третата възраст има за жената
същото значение, както училището, когато
е била малка. Защото в обществото на
връстниците си, мъже и жени, тя може да
заеме мястото, което вече е нейното
собствено, а не на другите. „Цапнатите
в устата" старици не са случайно
явление - ако не ги спираха семейството,
обичайното обкръжение, принципите,
много жени, надхвърлили шей-сетте, щяха
да си поживеят така, както никога не са
живели. Тоест СВОБОДНИ...
А
често точно близките им ограничават
тяхната свобода под претекст, че на тази
възраст баба трябва да е вече „улегнала".
И баба, която няма ни най-малко желание
да „уля-га", се оставя да й организират
скромен животец на старица, защото
още веднъж е проявила женския си рефлекс
„да доставя удоволствие на другите".
А
възрастните хора (и в частност жените)
често имат съвсем младо сърце, чиито
пориви са били ограничавани от семейната
рамка още от деня на сватбата им...
Но
има много баби, които живеят собствен
живот отделно от децата си и се
чувстват самотни,..
Защото
не е достатъчно да заживееш отделно,
далеч от младите! Както вече казах,
трябва и да поддържаш социални
контакти, да имаш приятели, с които да
разговаряш, да играеш, да се разхождаш,
без да се налага да тичаш. Когато
остаряваме, не бива да живеем САМИ. Човек
е устроен така, че независимо от
възрастта си не може да съществува в
самота и се нуждае от думи също толкова,
колкото и от храна. До края на живота си
ние, човеците, оставаме с ненаситно
тяло и дух. Много често, настанявайки
някъде бабата, близките й мислят само
за физическото й добруване. За нея обаче
отделянето от обичайната й среда се
оказва истинска душевна катастрофа,
то й отнема вкуса към живота, намалява
жизнеността й и отваря пътя за онзи
ужасен човешки въпрос, който е
избягвала дотогава: „Струва ли си да
живея?"
След-толкова
промени, след толкова физически
сътресения, след толкова радости на
тялото и на сърцето, в залеза на
съществуването си жената понякога се
оказва пред ужасния метафизически
въпрос за смисъла на живота.
Ето
защо всяка; надхвърлил а шейсетте жена
ще живее толкова ио-добре, колкото
по-дълго има съпруг до себе си, и ще
сьхраяи умствените си способности
дотогава, докогато може да си служи
с тях, за да общува с другите.
Идеята
да бъдем настанявани в старчески дом
не е лоша, стига само той да не е място,
където ни очаква само смъртта, а да
ни дава възможност да се отдадем на
дейности, достъпни за третата възраст,
и редовно да виждаме своето семейство,
което е миналото и бъдещето на расата
ни.