Няма човешка емоция, все едно колко положителна изглежда, която да е
добра или лоша по природа. Всичко зависи от начина, по който използваме
или канализираме емоциите и чувствата. Ние сме способни да си дадем
сметка за определена енергия, както и да вземем подходящото решение за
проявлението на тази енергия в света, което определя как използваме
всяка идея, чувство или преживяване. Само по този начин можем да
преценим дали дадена емоция или идея се проявява като сила на доброто
или злото в света. Благодарността не е изключение от това правило.
Благодарността и любовта, които често вървят ръка за ръка, са
релационни по природа. Това означава, че е необходимо някой да изпита
благодарност и някой или група хора да направят нещо, което да
предизвика благодарност.
Въпросът за благодарността е първостепенен при трансформацията на
мисленето, защото обикновено е ключово чувство при индивидите,
потърсили помощта на наставник за издигане на своето съзнание. В този
смисъл тя е част от връзката между ученика и учителя във всяко обучение
или терапия. За целите на това есе под учител ще разбираме терапевт,
лечител или писател, а под ученик - всеки, който получава помощ, все
едно дали е клиент, обект, пациент или търсач на духовното.
Едно от объркващите неща при благодарността е, че човек може да я
изпитва по различни начини. Видът на благодарността и проявленията й
във времето оказват силно въздействие върху хода на развитието при
дадения човек.
Ние искаме да се съсредоточим върху осъзнатите и неосъзнатите
проявления на благодарността и последствията при всяко от тях.
Възнамеряваме също да се спрем на особеното проявление на
благодарността в отношенията учител/ученик при терапия, лечение и
работа с малки и големи групи индивиди, които се стремят към извисяване
на съзнанието.
Неосъзнатата благодарност обикновено се проявява чрез детската страна
на личността. Под „детска страна на личността" имаме предвид, че между
учителя и ученика се осъществява взаимодействие от типа родител/дете и
че ученикът е в ролята на син или дъщеря на учителя. Възникналите тук
чувства могат да бъдат много силни, но се проявяват в границите на
взаимодействието родител/дете. Ние наричаме това взаимодействие
„обвързващ модел".
Когато, например, някой получава помощта на духовен учител, той
обикновено развива определен вид емоционална връзка с учителя. Ученикът
се изпълва с благодарност и любов и наистина сърцето му прелива. Това е
естествена, органична част на връзката учител/ученик и на любовта и
благодарността, които са част от духовното посвещаване като цяло. Но не
е задължително тя да остане в тази форма завинаги.
Какви са последствията на взаимодействието от типа родител/дете? Как
нещо толкова красиво може да се превърне в нещо негативно? При
наличието на твърде силна благодарност от страна на детето изграждането
на личната му сила става много по-трудно, защото уязвимостта остава
неосъзната. Тогава учителят се грижи за Вътрешното Дете (уязвимостта)
на ученика. В такива ситуации ученикът може да продължи да израства в
духовно отношение, но да се породи зависимост от учителя и склонност за
поддържане на твърде позитивна връзка. Ученикът ще се страхува да се
противопостави на учителя-терапевт и да внесе в отношенията каквато и
да било негативност поради дълбокия страх да не загуби любовта и
близостта, за които Вътрешното Дете отчаяно копнее.
Както изтъкнахме, това е естествена част от процеса на израстване на
съзнанието. Ако си даде сметка за нея, учителят ще помогне на ученика
да види своята уязвимост и ще му покаже, че всеки сам носи
отговорността за Детето в себе си. Съумее ли да поеме в тази посока,
ученикът ще започне да развива съзнанието си и ще приеме както силата,
така и уязвимостта.
След задвижването на този процес природата на благодарността претърпява
сериозна промяна. Търсещият продължава да бъде благодарен за помощта,
любовта, доброто чувство и всичко останало, което е получил. Наред с
това обаче той развива лична сила и готовност да поема рискове чрез
чувства и реакции, които могат да разклатят лодката. Сега за него е
по-безопасно да поема такива рискове, защото външният учител вече не е
родител на Вътрешното Дете. Вече той и неговото съзнание са родители на
това Дете.
Благодарността е емоция, която отваря пътищата на любовта и
състраданието. При целебните изкуства тя е основополагаща за
емоционалната връзка във взаимодействието учител/ученик. Без съзнаване
тя може да породи твърде силно ударение върху положителните чувства и
да доведе до зависимост и прекомерен акцент върху любовта,
благодарността и състраданието. Чрез съзнаване тези емоции могат да
бъдат пълноценно преживени и оценени, без да спъват развитието на
личната сила на ученика, което трябва да бъде върховната ни цел като
учители.
Клиничните психолози Хал Стоун, доктор на
философските науки, и Сидра Стоун, доктор на философските науки, са
автори на „Прегърни себе си", „Прегърни другия", „Прегърни вътрешния си
критик". В началото на 70-те години Хал основава Центъра за целебни
изкуства в Лос Анджелис - едно от първите холистични здравни заведения
в страната. Сидра ръководи „Хекчбъргър" в Лос Анджелис - център за
лечение на подрастващи момичета. От 1982 г. те пътуват и преподават в
САЩ и в чужбина в допълнение към образователните и писателските си
занимания, които осъществяват в дома си на северния бряг на Калифорния
в Мендосино Каунти.
Хал Стоун и Сидра Стоун
|